Terdapat kerosakan dalam keputusan membawa masuk penceramah-penceramah keagamaan yang dicanangkan apabila pakar bercakap tentang topik-topik seperti "Similarities dalam Islam dan Hinduisme" dalam sebuah masyarakat berbilang kaum.
Ia menggembirakan kepada nota yang seorang menteri, Nazri Aziz, telah melihat melalui kerosakan ini dan berkata, "Ia tidak perlu untuk seorang pendakwah kontroversi seperti Dr Zakir Naik datang kepada negara ini dan mewujudkan satu kotoran orang awam yang mana perlu mengemaskan."
Terima kasih, Nazri, untuk forthrightness anda mengenai isu ini walaupun sesetengah pihak mungkin mempunyai keberanian mengatakan anda tidak mempertahankan Islam. Anda betul apabila anda kata, "Ia bukan tentang kebebasan bercakap. Apa yang paling penting ialah keharmonian antara pelbagai kaum dan agama."
Ia mengejutkan bahawa beberapa peguam telah menahan kebebasan untuk bercakap di perkara mengapi-apikan sedemikian. Mereka nampaknya telah membiarkan Kanun Jenayah, yang mengandungi satu bahagian tentang "Offences Relating kepada Religion." Seksyen 298A (1) menyatakan bahawa hukuman dijangka:
"Sesiapa dengan kata-kata, salah satu bercakap atau menulis, atau oleh isyarat, atau oleh perwakilan dapat dilihat, atau oleh apa-apa perbuatan, kegiatan atau menjalankan, atau dengan mengadakan, meningkatkan atau menyusun, atau membantu dalam menganjurkan, meningkatkan atau menyusun, apa-apa aktiviti atau sebaliknya dalam apa-apa cara:
"(satu) sebab, atau cubaan untuk menyebabkan, atau mungkin menyebabkan ketidakharmonian, perpecahan, atau perasaan permusuhan, kebencian atau dendam; atau
"(b) prasangka, atau cubaan untuk prasangka, atau mungkin untuk prasangka, penyenggaraan keharmonian atau perpaduan di alasan agama, antara orang atau kumpulan orang mendakwa pelbagai agama atau sama."
Peruntukan undang-undang ini dengan tegas meletakkan satu had kepada kebebasan bercakap dan tindakan.
Satu topik seperti satu asalnya dicadang oleh Zakir untuk wacana di kalangan ahli falsafah dan pasti bukan untuk manusia biasa di jalan yang hidup dalam satu masyarakat pelbagai budaya yang pelbagai agama dan yang pendidikan, pengetahuan dan tahap pemahaman jauh daripada menjadi falsafah. Seorang guru mesti bercakap dengan kanak-kanak di tahap anak pemahaman dan tanggapan satu subjek. Dia tidak seharusnya mengatakan dan melakukan perkara-perkara bahawa akan meninggalkan kanak-kanak tertentu sangat bengkak dalam kepala yang mereka mungkin buli lainnya yang mereka telah dibuat untuk percaya lebih rendah kepada mereka.
Apa motif untuk ceramah sebegitu dalam sebuah masyarakat berbilang kaum? Jika terdapat persamaan dalam Hinduisme dan Islam, maka menjelaskan pada mereka kepada seorang penonton pelbagai agama akan bermakna memberitahu mereka yang mereka boleh memilih menjadi sama ada agama Hindu atau Islam kerana mereka akan menerima yang sama disokong dari Tuhan. Ia akan bermakna memberitahu penonton hak dan kebebasan mereka memilih agama mereka, jika mereka mahu satu agama.
Nyata, bahawa bukan mesej Zakir berniat menyampaikan. Mesejnya akan tamat dengan pengumuman yang satu agama tertentu ialah satu dan satu-satunya agama benar. Jadi yang dikatakan dua agama serupa, suatu berakhir sebagai agama benar dan yang lain palsu.
Gelaran dengan bijak dipilih untuk menyamar motif, yang adalah untuk menipu orang awam.
Ceramah sekarang akan dipasang "Islam, Problems and Solutions kepada Humanity." Untuk ini bercakap dengan mencapai sesuatu bermakna, ia seharusnya menumpukan atas masalah-masalah kehidupan yang nyata. Terdapat jadi banyak ini menangani, terutama sekali dalam konteks Malaysia. Misalnya, hanya beberapa minggu yang lepas, seorang menteri merungut bahawa semua mat rempit ada orang Islam dan dia tidak dapat mengerti mengapa. Beberapa orang kedudukan mulia ditahan baru-baru ini kerana rasuah, umat Islam di kalangan mereka. Mengapa umat Islam terlibat dalam rasuah? Hampir semua kes-kes sumbang muhrim melibatkan umat Islam. Mengapa? Hampir semua kes pembuangan bayi melibatkan umat Islam. Mengapa?
Ia akan berguna kepada negara jika sebab penyakit ini boleh dikenalpasti dan penyelesaian praktikal disediakan oleh penutur.
Mari mula dengan menyelesaikan masalah di rumah sebelum bercakap kemanusiaan selebihnya. Sila nasihat kerajaan Malaysia tentang apa ia boleh dan harus lakukan untuk menyelesaikan masalah seperti itu. Umat Islam terlibat dalam mereka, walaupun kecil dalam bilangan, memberi satu nama yang buruk kepada Islam dan memalukan orang Islam yang baik.
Ravinder Singh ialah pembaca FMT.
Dengan keyakinan kuat dalam kebebasan bersuara dan tanpa menjejaskan, FMT cuba berkongsi terbaik kandungan boleh dipercayai daripada pihak ketiga. Perkara-perkara sedemikian dengan tegas pendapat peribadi penulis. FMT tidak semestinya mengesahkan pandangan atau pendapat diberi oleh mana-mana penyedia kandungan pihak ketiga.
English :
Zakir’s hidden motive
By Ravinder Singh
There is mischief in the decision to bring in religious speakers who are touted as experts to speak on topics like “Similarities in Islam and Hinduism” in a multi-racial society.
It is heartening to note that one minister, Nazri Aziz, has seen through this mischief and said, “It is unnecessary for a controversial preacher such as Dr Zakir Naik to come to this country and create a mess which the public would have to clean after.”
Thank you, Nazri, for your forthrightness on this issue even though some quarters may have the audacity to say you are not defending Islam. You were right when you said, “It’s not about freedom of speech. What’s most important is the harmony between the different races and religions.”
It is surprising that some lawyers have defended the freedom to talk on such an incendiary subject. They appear to have ignored the Penal Code, which contains a section on “Offences Relating to Religion.” Section 298A (1) states that punishment is due to:
“Whoever by words, either spoken or written, or by signs, or by visible representations, or by any act, activity or conduct, or by organising, promoting or arranging, or assisting in organising, promoting or arranging, any activity or otherwise in any manner:
“(a) causes, or attempts to cause, or is likely to cause disharmony, disunity, or feelings of enmity, hatred or ill-will; or
“(b) prejudices, or attempts to prejudice, or is likely to prejudice, the maintenance of harmony or unity on grounds of religion, between persons or groups of persons professing the same or different religions.”
This provision of the law unequivocally puts a limit to freedom of speech and actions.
A topic such as the one originally proposed by Zakir is for discourse among philosophers and definitely not for the ordinary men in the street who live in a multi-religious, multi-cultural society and whose education, knowledge and level of understanding is far from being philosophical. A teacher must talk to children at the children’s level of understanding and perception of a subject. He must not say and do things that would leave certain children so swollen in the head that they might bully others who they have been made to believe are inferior to them.
What’s the motive for such a talk in a multi-racial society? If there are similarities in Hinduism and Islam, then expounding on them to a multi-religious audience would mean telling them that they could choose to be either Hindu or Muslim because they would receive the same favours from God. It would mean telling the audience of their right and freedom to choose their religion, if they want to have a religion.
Obviously, that was not the message Zakir intended to convey. His message would have ended with the pronouncement that a certain religion is the one and only true religion. So of the supposedly two similar religions, one ends up as the true religion and the other false.
The title was cleverly chosen to camouflage the motive, which was to deceive the public.
The talk is now going to be on “Islam, Problems and Solutions to Humanity.” For this talk to achieve anything meaningful, it should focus on real-life problems. There are so of many these to address, especially in the Malaysian context. For instance, just a few weeks ago, a minister lamented that all the mat rempits were Muslims and he couldn’t understand why. Several high ranking persons were arrested recently for corruption, Muslims among them. Why are Muslims involved in corruption? Almost all incest cases involve Muslims. Why? Almost all baby-dumping cases involve Muslims. Why?
It would be useful to the country if the causes of these maladies could be identified and practical solutions provided by the speaker.
Let’s begin by solving the problems at home before talking of the rest of humanity. Please advice the Malaysian government on what it could and should do to solve such problems. The Muslims involved in them, though small in number, give a bad name to Islam and embarrass the good Muslims.
Ravinder Singh is an FMT reader.
With a firm belief in freedom of expression and without prejudice, FMT tries its best to share reliable content from third parties. Such articles are strictly the writer’s personal opinion. FMT does not necessarily endorse the views or opinions given by any third party content provider.