Peringatan kepada mereka yang selalu menggunakan perkhidmatan Air Asia.
Saya cuba membuat penempahan tiket penerbangan Air Asia menggunakan Maybank2u. Namun, bila cuba membuat pembayaran, gagal dan tertera di skrin, "Service is unavailable".
Baiklah, saya menunggu selama 3 jam dan tidak meneima sebarang emel pengesahan dari mereka. Langsung tiada. Saya mencuba lagi pada waktu sebelah malam kerana saya menyangka percubaan pertama tadi memang gagal sepenuhnya, memandangkan tiada sebarang emel yang dihantar kepada saya.
Percubaan kali kedua saya berjaya! Yeay!
Tetapi pagi ini, bila saya menyemak emel, saya menerima dua tempahan penerbangan dengan dua nombor tempahan yang berbeza. Namun nama penumpangnya sama, tarikh pun sama, waktu penerbangannya pun sama.
Rupa-rupanya tempahan pertama itu sebenarnya berjaya. Bila saya semak akaun bank Maybank2u, saya mendapati sebanyak RM1,402 telah ditolak dua kali dari akaun saya.
Lalu saya membuat aduan secara online berhubung perkara ini dan meminta pengembalian wang dari Air Asia. Teka, apa jawapan yang saya dapat?
"Sorry, we are unable to refund you,"
Good job Air Asia. Saya sungguh berbangga dengan syarikat penerbangan tempatan yang sangat bertimbang rasa, suka membantu dan bertoleransi.
Saya tinggal di Korea dan kerap berurusan dengan syarikat penerbangan tambang murah Korea. Saya pernah menghadapi masalah yang sama dengan mereka, dan mereka mengembalikan wang saya 100%. Mereka tidak mengambil wang pelanggan tanpa sebarang sebab. Sungguhpun penerbangan saya dari Malaysia ditangguhkan dan saya tertinggal penerbangan ke Jeju, mereka aturkan semula jadual penerbangan saya tanpa sebarang caj.
Walau bagaimanapun, bila klien saya tertinggal penerbangan mereka ke Kuala Lumpur berikutan ribu salji di Jeju pada akhir bulan Januari lalu, mereka terpaksa menempah penerbangan baru dari Busan ke Kuala Lumpur. Dan kemudian kami cuba mendapatkan refund dari Air Asia atas kerana tertinggal penerbangan yang tidak disengajakan. Namun Air Asia hanya membalas,
"Sorry, we unable to refund because it wasn't our mistake. It was Jeju Air's mistake,"
Pernah sekali bila saya kembali ke Jeju dari Kuala Lumpur, saya membawa bagasi yang berat keseluruhannya 40 kilogram. Sudah tentu saya telah membuat bayaran untuk membawa bagasi yang maksimum dari Air Asia, bukan dari Jeju Air. Jeju Air hanya memberikan 15 kilogram berat bagasi percuma. Mujur mereka tidak meminta saya membuat sebarang bayaran ketika daftar masuk.
Saya bertanya kepada kakitangan wanita yang berada di kaunter dan dia berkata, "Tak mengapa, jangan bimbang,".
Tetapi jika mereka meminta saya membuat bayaran, ia akan menjadi jumlah yang sama seperti yang dinyatakan dalam laman web mereka. Tiada sebarang caj tambahan akan dikenakan jika membuat pembayaran di kaunter. Tetapi jika Air Asia? Rasanya berapa kali ganda dia caj kalau kita kena bayar di kaunter? - Sakinah Omar
Saya cuba membuat penempahan tiket penerbangan Air Asia menggunakan Maybank2u. Namun, bila cuba membuat pembayaran, gagal dan tertera di skrin, "Service is unavailable".
Baiklah, saya menunggu selama 3 jam dan tidak meneima sebarang emel pengesahan dari mereka. Langsung tiada. Saya mencuba lagi pada waktu sebelah malam kerana saya menyangka percubaan pertama tadi memang gagal sepenuhnya, memandangkan tiada sebarang emel yang dihantar kepada saya.
Percubaan kali kedua saya berjaya! Yeay!
Tetapi pagi ini, bila saya menyemak emel, saya menerima dua tempahan penerbangan dengan dua nombor tempahan yang berbeza. Namun nama penumpangnya sama, tarikh pun sama, waktu penerbangannya pun sama.
Rupa-rupanya tempahan pertama itu sebenarnya berjaya. Bila saya semak akaun bank Maybank2u, saya mendapati sebanyak RM1,402 telah ditolak dua kali dari akaun saya.
Lalu saya membuat aduan secara online berhubung perkara ini dan meminta pengembalian wang dari Air Asia. Teka, apa jawapan yang saya dapat?
"Sorry, we are unable to refund you,"
Good job Air Asia. Saya sungguh berbangga dengan syarikat penerbangan tempatan yang sangat bertimbang rasa, suka membantu dan bertoleransi.
Saya tinggal di Korea dan kerap berurusan dengan syarikat penerbangan tambang murah Korea. Saya pernah menghadapi masalah yang sama dengan mereka, dan mereka mengembalikan wang saya 100%. Mereka tidak mengambil wang pelanggan tanpa sebarang sebab. Sungguhpun penerbangan saya dari Malaysia ditangguhkan dan saya tertinggal penerbangan ke Jeju, mereka aturkan semula jadual penerbangan saya tanpa sebarang caj.
Walau bagaimanapun, bila klien saya tertinggal penerbangan mereka ke Kuala Lumpur berikutan ribu salji di Jeju pada akhir bulan Januari lalu, mereka terpaksa menempah penerbangan baru dari Busan ke Kuala Lumpur. Dan kemudian kami cuba mendapatkan refund dari Air Asia atas kerana tertinggal penerbangan yang tidak disengajakan. Namun Air Asia hanya membalas,
"Sorry, we unable to refund because it wasn't our mistake. It was Jeju Air's mistake,"
Pernah sekali bila saya kembali ke Jeju dari Kuala Lumpur, saya membawa bagasi yang berat keseluruhannya 40 kilogram. Sudah tentu saya telah membuat bayaran untuk membawa bagasi yang maksimum dari Air Asia, bukan dari Jeju Air. Jeju Air hanya memberikan 15 kilogram berat bagasi percuma. Mujur mereka tidak meminta saya membuat sebarang bayaran ketika daftar masuk.
Saya bertanya kepada kakitangan wanita yang berada di kaunter dan dia berkata, "Tak mengapa, jangan bimbang,".
Tetapi jika mereka meminta saya membuat bayaran, ia akan menjadi jumlah yang sama seperti yang dinyatakan dalam laman web mereka. Tiada sebarang caj tambahan akan dikenakan jika membuat pembayaran di kaunter. Tetapi jika Air Asia? Rasanya berapa kali ganda dia caj kalau kita kena bayar di kaunter? - Sakinah Omar
11.56am (KR time) Update: AirAsia sent me an email, and called me through my mobile saying that they are investigating with the refund department. Thank you Airasia, sampai call terus ke Korea 😊
Reminder to all those who frequently travel with #Airasia
I tried to purchase my #Airasia flight ticket yesterday through Maybank2u, but as I tried to make the payment it was unsuccessful and 'service is unavailable'. Fine.. I waited 3 HOURS and I received NO confirmation email from them. Nothing. I tried to rebook again later at night because I thought the first one was really unsuccessful since you know there was neither mail nor notification from them.. and the 2nd time I tried, the booking was successful. Yeay!
But this morning when I check my mail, I received TWO flight bookings with two different booking numbers but with the same guests name, same date, and same time. The first booking was actually Successful laaa.. I then checked my Maybank2u, RM1402 was deducted TWICE from my account. I filled up the form on #airasia website for this matter and ask for refund, and guess what reply I got.. 'Sorry we are unable to refund you'. 😂
Good job #Airasia I am so proud with my local airline, very considerate, helpful and high tolerance.
I am staying in Korea and I deal with local Korean budget airline very often. I repeat 'Korean budget airline'. I have faced this kind of matter few times before with them, and they refund me 100% back. They dont take people's money for no reason. Even when my flight from Malaysia got delayed and I missed my flight to Jeju, they reschedule my flight without any charge.
However, when my clients missed their flights to KL due to Jeju snowstorm last January, they had to reserve new flights from Busan-KL, and later we tried to get some refund from #Airasia for the flights that they missed. #AirAsia replied "Sorry we are unable to refund because it wasn't our mistake, it was Jeju Air's mistake" 😂
And, there was one time when I was going back to Jeju from KL, but I had my luggage up to 40KG, of course I purchased the maximum baggage from Airasia, but not from Jeju Air. Jeju Air only provide 15KG free luggage, lucky they didn't ask me to pay any money during checkin, I asked the lady at the counter and she said "No, it's okay, dont worry". But even if they ask me to pay, it would have been the same amount as stated on their website, no extra charge if you pay at the counter. Tapi kalau #airasia rasanya berapa kali ganda dia charge kalau kena bayar kat kaunter ? 😂
I make this comparison between our budget airline and Korean budget airline to make people see how great our #airasia service is. Semoga #airasia makin maju dengan sedekah RM1402 dari saya. I will of course report this matter to Consumer tribunal.
Pengajaran: kalau payment airasia anda unsuccessful, ambik screenshot siap2 sebagai bukti. Mana tau sebenarnya payment tu successful je mcm saya kena ni 😭
*sorry saya jarang marah, apatah lagi nak upload status marah. Tapi ini utk peringatan buat semua especially yg selalu travel dgn AA.
Sakinah Omar
Sakinah Omar